Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro: Groeten uit Zandvoort van de HARC Historic 250 van 2022
22 november 2022 Pagina 1 van 1
harc250-2022-27

We hadden net zo goed kunnen zeggen: 'Groeten uit de regen'. Want die viel tijdens deze editie van de HARC Historic 250 onophoudelijk, in meer of mindere mate. (Vaker meer dan minder trouwens.) En omdat het óók nog koud was, kondigde de winter zich op deze ene herfstdag wel heel nadrukkelijk aan. Maar de aanhouders winnen – en dat waren in dit geval de deelnemers, de teamleden, de officials (vooral die langs de baan!), de media en iedereen die zo dapper was om als publiek op te draven. Want ook al werd de race een kwartiertje te vroeg gestaakt, de 45 auto's hadden wel alles gegeven in dit slotstuk van het Nederlandse historische seizoen. AUTOSPORT.NL trotseerde de omstandigheden en kwam druipend thuis met de volgende sfeerbeelden.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam & Erik van der Schaaff

harc250-2022-3

Na een ijskoude maar droge ochtend HARC Vrij Rijden ging rond het middaguur de kwalificatie van start. Het was 'licht nat', zullen we maar zeggen.

11

De dierenpolitie en de Partij voor de Dieren zijn op hoogte gebracht van deze ernstige vorm van dierenmishandeling.

harc250-2022-4

Deze deelnemers hadden tijdens hun verblijf in de pitstraat vooralsnog weinig last van de cabrio-toestand van hun Mazda's.

harc250-2022-7

De eerste auto's komen alweer terug naar binnen na hun eerste verkenningsronde.

harc250-2022-9

Of vertrekken alweer, zoals deze Triumph van het duo Neumann/Szczygiel, die overloopt van het patina.

harc250-2022-11

De 944's waren ruim vertegenwoordigd in het veld.

harc250-2022-15

Met zelfs twee 944's die vochten om de eer van 'meest roze auto'. (Even geduld voor de andere.)

harc250-2022-10

De Alfa van Ton van Kuijk kiest intussen ook het ruime sop. Let op de onaangetaste staat van het rechterportier en houd dat beeld vast. (Ja, we creëren vandaag spanningsboogjes!)

harc250-2022-1

De tweede piloten staan al ongeduldig klaar, zoals hier Bira van Haver, die wacht op zijn gelegenheidsteamgenoot.

02

Daar is hij, terug in de race, Fred Krab. Hij stapte in de Groep A 325i van Van Haver.

harc250-2022-2

Pieter Bikker, de latere winnaar, checkt de tijden.

harc250-2022-5

Nog een gelegenheidsduo: de ene Opel-fanaat, Ruben de Bruijn, stapte in bij de andere Opel-freak, Rob de Laat.
 


harc250-2022-6

Jong of oud: iedereen houdt tegenwoordig met de telefoon de actie in de smiezen.

harc250-2022-12

In het gezelschap van Roman Caresani: Alexander van der Lof, die met zijn TKH Group de hoofdsponsor is van de HARC.

harc250-2022-13

Van der Lof reed samen met dochter Shirley en schoonzoon Niek Bouman in een van de vele BMW E30's. Shirley droeg de helm van die andere schoonzoon: haar man Yelmer.

harc250-2022-14

Uitwisseling van E30-ervaringen tussen Colin Caresani en Reinier van Abbe.

harc250-2022-19

Van Abbe vormde een duo met Kevin Abbring – Abb en Abb dus. De WRX-coureur hoef je niets meer te vertellen over een BMW of welke auto dan ook, want die is in élke auto snel vanaf de eerste ronde.

harc250-2022-26

Niet alle lekkere BMW-blokken hoeven zes pitten te hebben.

harc250-2022-17

Bij Anema Racing was het meteen duidelijk waar je moest zijn in de pitstraat.

harc250-2022-16

Rob Rappange wacht intussen zijn beurt af. Twee beurten wel te verstaan: eentje in een hem welbekende Mini, de ander in een auto waarin moeiteloos twee Mini's passen.

harc250-2022-20

Daar staat het gevaarte van Frans van Maarschalkerwaart, een Plymouth Fury met de bijnaam 'Christine'. Ook de Toyota Starlet van Jan-Wim Stals op de achtergrond is van een geheel andere orde.

harc250-2022-21

Is er al contact geweest?

harc250-2022-28

En zo ziet 't er onder de kap uit.

8

Waarheid als een koe achter op de Plymouth Fury.

harc250-2022-18

Zoals altijd veel bekijks bij de Davrian van Onno Vlaanderen, die ook graag zelf tekst en uitleg geeft.
 


03

Prachtige pony, die van de Meeuwissens.

harc250-2022-29

Erwin van Lieshout is klaar voor vertrek.

harc250-2022-22

Ruben de Bruijn heeft zijn rondjes in de Ascona volbracht.

harc250-2022-23

Hier legt hij aan Rob de Laat hoe de auto reageert...

harc250-2022-24

...voordat die een luchtje mag scheppen aan het slot van de kwalificatie.

harc250-2022-25

De Mustang van Armand Adriaans (achter de auto) en diens zoon Sam (vooraan) wordt terug de garage in geduwd.

harc250-2022-30

Dan is 't een uurtje wachten tot de wedstrijd. Dus wat doe je dan? Dan ga je naar de man en zijn soep. Niets ten nadele van de broodjes ossenworst van Tazman Autosport, want die waren verrukkelijk. Maar in de Brabantse garage doet de snert van John Hendriks de winterse omstandigheden pas echt eer aan.

harc250-2022-52

Want ja, zó koud was 't: ijs op de paddock.

05

Bij Mickey's hebben ze een efficiënt systeem bedacht om de wachttijden voor een broodje kroket duidelijk te maken.

harc250-2022-39

De afdeling Gevonden Voorwerpen van het WEK moest de dag ervoor van zijn zomerreces terugkeren.

harc250-2022-33

Tijd voor de dummy grid aan het einde van de pitstraat.

harc250-2022-34

Op pole staat Abbring, met een rondje dat dik twee seconden sneller was dan het beste dat de concurrentie te bieden had.

harc250-2022-35

Achter hem verzamelt de rest zich.
 


harc250-2022-37

Het kost altijd enige moeite om iedereen in de juiste volgorde te krijgen...

harc250-2022-32

In de snelle Corrado van Herman Vendeloo zien we een verrassende gastrijder: circuitspeaker Ron van Eeuwen liet de microfoon staan en stapte in de Volkswagen.

harc250-2022-31

Daar is good old Fred Krab.

harc250-2022-36

Paraplu's zijn in het Mazda-kamp inmiddels toch wel nodig.

harc250-2022-38

Aan welk beroemd kleurenschema geeft u de voorkeur? De Gulf-kleuren of het panterprintje?

10

Helden!

12

Ferrari-rood. Voor de gemiddelde camperliefhebber heeft een Midas minstens 5 cilinders en 4 ruime slaapplaatsen. Voor de liefhebbers... Niet van dat al in deze Midas.

harc250-2022-40

Meteen bij de start de chaos in de Hugenholtz die te verwachten was.

harc250-2022-41

Alsof je naar een NASCAR-race zit te kijken!

harc250-2022-42

Even wachten...

harc250-2022-43

Nog even wachten...

harc250-2022-44

Pas als de laatste auto voorbij is, is 't pizza.

harc250-2022-45

De eerste volle ronde is nog niet voltooid of... Deze carambolage werd de 944 van Van Kessel/Paping noodlottig.
 


harc250-2022-46

Het openingsduel ging tussen Jasper Izaks in de Fury en Kevin Abbring in de 325i. Het was een genot om die twee al glibberend en glijdend zien te duelleren.

harc250-2022-47

Daarachter strijden de 944 van Van Kessel/Paping en de Pink Pig (daar hebben we 'm) van Van Vliet/Verkerk om de derde plaats, maar de zwart-blauwe 944 leed toen al hoorbaar aan de schade die ervoor zorgde dat de auto in de vierde ronde onder het aanremmen van de Hans Ernstbocht wegbrak en hard in de vangrail klapte.

harc250-2022-51

Het roze zusje zag intussen de rappe Rappange-Mini voorbijkomen.

harc250-2022-55

Uiteindelijk derde in de pre-66-klasse: de MGA Twincam van Bron/Veenstra.

harc250-2022-57

Aanvankelijk echt voorin actief, maar uiteindelijk tiende algemeen: de Falcon van Lubbers/Ruitenbeek.

harc250-2022-58

De Alfa van Van Kuijk heeft intussen iemand in de zijkant gekregen...

harc250-2022-60

Doorgaans gebeurde dat op deze plek.

harc250-2022-73

Als je geluk had, miste je je rempunt zonder dat er een tegenstander in de weg reed.

harc250-2022-70

Ook dit is niet de juiste manier om de Hans Ernstbocht te benaderen...

04

Een van onze fotografen is een verstokte cabriorijder, maar vandaag was zelfs hem te gortig.

harc250-2022-63

Weinig geluk voor het jonge duo Caresani/Kraaijeveld: een uiteindelijke 33e plaats is niet iets om over naar huis te schrijven.

harc250-2022-65

Hetzelfde gold voor het tweetal Krab/Van Haver: op grote achterstand als 25e over de streep.

s1 122

Deze ondersteuning hielp het tweetal niet.
 


harc250-2022-66

Vader en zoon Jac en Ties Meeuwissen gingen wel lekker: hun Mustang kwam in de top-tien terecht.

harc250-2022-74

Met zijn favoriete rugnummer had fotograaf Carlo Senten het rijk voor zich alleen. Alle omstanders waren bang dat het nummer ook op hen effect zou hebben...

harc250-2022-69

Toen alles nog koek en ei was met 'Christine'.

harc250-2022-75

Ook tijdens de rijderswissel naar Van Maarschalkerwaart verloopt alles nog uitstekend.

harc250-2022-79

Elders is men met de tankstops begonnen. De Mazdaatjes hebben wat peut nodig.

harc250-2022-83

Zo ook hier.

harc250-2022-81

Maar dan... de Plymouth komt binnen achter de sleepwagen.

harc250-2022-82

Brandstoftekort! Naar verluidt was het verbruik slechter dan 1 op 1... En dan vul je zo bij.

harc250-2022-85

Mark Elzinga weet ook in de pitstraat hoe een BMW dwars moet.

harc250-2022-78

Iedereen kijkt in spanning toe...

harc250-2022-86

...terwijl Reinier van Abbe de komst van Abbring afwacht.

harc250-2022-87

Daar vindt de wissel plaats.

harc250-2022-88

Terwijl ook bij VA Engineering wordt gestopt voor de overdracht tussen Sam en Armand. Bart Verkuijlen houdt de Mustang stil totdat die weer mag.
 


harc250-2022-90

Zo bar en boos is 't buiten tijdens de tweede helft van de wedstrijd.

harc250-2022-95

Ze blijven glijden – en weer een Code 60.

9

Vraagje aan de vlaggenisten: de olievlag... strepen van boven naar beneden of van links naar rechts?

harc250-2022-93

Het AX'je van de Noltes voelt zich echter als een vis in het water – ook dankzij de Michelins die niet conform reglement zijn. En dat betekent dat hun verrassende overwinning van de groene tafel wordt geveegd.

harc250-2022-96

Met nog 17 minuten op de klok gaat het licht op rood. Het donker nadert door het slechte weer nóg harder. Er is meer dan 75% gereden, het is mooi geweest.

6

Het water kwam dan ook met bakken tegelijk van boven.

7

Hoewel eerder op de dag genoeg van de waterkranen op de paddocks door de vorst de geest gaven.

harc250-2022-100

Het algemene podium met Pieter Bikker en Anders Király in het midden, links Reinier van Abbe en Kevin Abbring, rechts Onno Vlaanderen en Jan-Wim Stals. Het was een mooi slotstuk van het seizoen.
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2022
Bekijk de desktopversie