Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
SEAT Cupra Cup: Marcel Duits grote winnaar eerste races Cupra Cup (lang)
13 april 2004 Pagina 1 van 1
De beide allereerste races van de SEAT Cupra Cup zijn gewonnen door Marcel Duits. In de eerste, twee uur lange race won hij samen met zijn teamgenoot Christiaan Frankenhout. Vooral de tweede race was prachtig om te zien. Vijf SEATs reden als aan een touwtje over het circuit, met respect voor elkaars plaatwerk. Of, met andere woorden: cupracen zoals het behoort te zijn. 
 



Tekst: Roy van der Laan
Fotografie: Gerrie Hoekstra, Boudewijn Pieters, Tim Böhme



Voor de eerste race van start ging moesten er de nodige hindernissen genomen worden.

Iedere nieuwe merkencup wordt onvermijdelijk met opstartproblemen geconfronteerd. De auto's zijn (te) laat klaar, de techniek blijkt nog niet helemaal betrouwbaar: het zijn steeds terugkerende items. Dat is helemaal niet erg, een nieuwe merkencup opzetten is immers een grote en complexe klus.
Toen de auto's van de SEAT Cupra Cup ruim een week voor de Paasraces werden afgeleverd, zaten ze anders in elkaar dan de teams verwacht hadden. Dat is een 'opstartprobleem' dat we minder vaak meemaken. De rollbar is met bouten bevestigd en dus niet gelast, zoals iedereen verwachtte. De rolkooi is ook te laag, er is de nodige ruimte tussen de kooiconstructie en het dak van de auto. Lange rijders steken met hun helm gedeeltelijk boven de rollbar uit. Uit veiligheids-overwegingen is dat uiteraard niet wenselijk. Cupmanager Geert Vermeer zegde toe dat het hoofdstuk 'rollbar' nog niet is afgesloten. "Onze eerste prioriteit was ervoor te zorgen dat de SEAT Cupra Cup dit weekeinde kon rijden. Wij hebben er als cup-organisatie echt alles aan gedaan om dat te bereiken en dat is gelukkig gelukt. Op de technische kwesties zoals de rollbar komen we nog terug." 



De SEAT Cupra Cup staat, al moeten er nog wel de nodige puntjes op de bekende 'i' gezet worden.
Nog wat andere opmerkelijke zaken: toen de auto's geleverd werden, zat de dakbekleding er nog in. Die kon alleen met de nodige moeite, tussen de rollbar door, verwijderd worden. De overbrengingsverhoudingen van de zesversnellingsbak zijn niet goed. Ook de snelste rijders schakelen op een droog Circuit Park Zandvoort pas circa 200 meter voor de Tarzanbocht de vijfde versnelling in. De 'zes' gebruiken ze helemaal niet.




Bandenperikelen
De banden zijn een bijzondere kwestie. Pon is naast importeur van SEAT ook de distributeur van Continental. Het was dan ook geen verrassing dat werd besloten om de Cup op Conti-banden te laten rijden. Vanwege zijn rol als bandenimporteur wil Pon voor wat betreft de SEAT Cupra Cup niet samenwerken met bekende 'autosportmerken' als Dunlop of Michelin. Uit tests bleken de semi-straatbanden van Conti niet te voldoen aan de eisen die de organisatie van de SEAT Cupra Cup stelde. Daarna viel de keuze op intermediates van het vrij onbekende merk Matador, dat tot de Continental-familie behoort. Het betreft een rallyband die is voorzien van een voor de autorensport geschikt rubbercompound. Het profiel van de band is opmerkelijk: er zijn geen groeven voor de waterafvoer, zoals in iedere regenband en in iedere band voor gebruik op de openbare weg. De Matador-band heeft een soort van holtes. Water dat zich in een holte nestelt, kan nergens heen.







Er wordt thans gewerkt aan een band die in dit opzicht beter presteert. Volgens Vermeer krijgt de SEAT Cupra Cup een 'echt goede intermediate met een goede waterafvoer'. "De band is de minste zorg", vertelde hij.

Geen toppers
De SEAT Cupra Cup is bestemd voor debutanten en voor rijders met weinig ervaring en een niet al te indrukwekkend race-CV. Te succesvolle coureurs worden buiten de klasse gehouden en dat is een goed idee voor een opstartklasse als de SEAT Cupra Cup. Stel dat een coureur als Phil Bastiaans zich voor de Cup inschrijft. Op dat moment is de lol er voor de rest van het veld af. De grens ligt voor wat betreft de organisatie bij rijders van het kaliber Christiaan Frankenhout en Michel Schaap.


Christiaan Frankenhout reed in zijn race eenvoudig weg van de rest van het veld.

Beiden nemen deel aan de SEAT Cupra Cup. Onervaren en onsuccesvol zijn de beide coureurs allesbehalve. Christiaan Frankenhout was vorig seizoen in de voorste gelederen van de ID&T Clio Renault Sport Cup te vinden en behoort tot de lichting jonge Nederlandse talenten, Michel Schaap is zelfs een voormalig kampioen in de Citroen Saxo Cup. Sandra van der Sloot was wel teveel van het goede voor de organisatie. Haar inschrijving werd geweigerd.





De enige tijdtraining werd op een vochtige tot natte baan verreden. Christiaan Frankenhout (Team Haagsche Olifant) reed één snelle ronde, toen ging de radiateur van zijn auto stuk.

Zijn tijd leek lang goed voor pole, maar in de slotfase dook Patrick Borst onder de tijd door. Michel Schaap reed de derde tijd, vlak voor de snelle routinier Ferry Duivenvoorde. Tijdens de twee-uursrace inclusief rijderswissel op zaterdag waren Frankenhout en zijn teamgenoot Marcel Duits een klasse apart.

Overheersing
Christiaan liep in de beginfase twee seconden per ronde weg (!), na twee uur racen had Duits een voorsprong van bijna een minuut op de als tweede geeindigde equipe Ronald Morien - Erik Struijlaart (Match Racing).
"We hebben de afgelopen dagen intensief getest, dat heeft zijn voordelen afgeworpen. Wij hebben bijvoorbeeld weinig last van onderstuur, in tegenstelling tot andere teams ", verklaarde Frankenhout zijn opmerkelijke race. 
 





Bertus en zus Renate Sanders reden in één van de weinige niet gele Seats naar het podium

Spannend
De strijd om de tweede plek was erg spannend. Struijlaart reed de laatste ronde zij aan zij met Bertus Sanders (Sanders Emmen). Sanders was sneller, wat wel bleek uit het feit dat hij in de voorlaatste ronde de snelste raceronde van het hele veld liet noteren. Routinier Struijlaart verdedigde zijn tweede plek echter met succes en hield op de finishlijn een marge van 0,8 seconde over. "Ik merkte te laat dat Bertus in de buurt kwam" aldus Struijlaart. "We hebben geen communicatie in de auto, dat moet voor de volgende race veranderen. In de laatste ronde wilde ik hoe dan ook mijn tweede plek behouden. Het was de dood of de gladiolen."



Sterke race
Bertus Sanders lag op de zesde plaats nadat hij het stuur van zijn snelle zuster Renate had overgenomen. "Ik kreeg uit de pits het signaal dat ik mogelijk nog derde kon worden. Toen ben ik er goed voor gaan zitten."
In de beginfase van de race lag Ferry Duivenvoorde in de top drie met zijn Match Racing SEAT. Nadat Francisca Akkermans het stuur had overgenomen, viel ze terug naar de zeventiende plek.


Equipe Frankenhout/Duits en Akkermans/Duivenvoorde

SL Racing had Isaac van der Slik, de oom van Formule Ford-coureur Helmert-Jan, ingeschakeld als tweede rijder. Isaac van der Slik heeft vorige seizoenen in de Seat Endurance Cup gereden. Ben Schilperoort klom tijdens de eerste stint vanuit de achterhoede op naar een zesde positie, Isaac wist de Seat zelfs naar de top van het veld op een derde positie te rijden. Een podiumplaats leek in zicht, tot Van der Slik in de Tarzanbocht spinde. Meer dan een tiende plek zat er uiteindelijk niet in.

 
Geheel onvoorbereid nam Isaac van der Slik de plaats in van Peter Lieffering. Met een geleende helm van neef Helmert-Jan nam Isaac het stuur over van Ben Schilperoort.



Marcel Duits en teamgenoot Christiaan Frankenhout hebben reden voor een feestje;
Zij hebben de allereerste race in de SEAT Cupra Cup gewonnen.

Problemen
Marc Koster en Ivo Berger (Team Haagsche Olifant) kwamen als vierde over de finish. "De eerste ronden kon ik het tempo niet goed volgen", aldus Koster. "Toen merkte ik dat het traction control-systeem nog aan stond. Het knopje van het systeem zit zo ver weg, dat ik er moeilijk bij kon." Later had hij te kampen met compleet stukgereden voorbanden. Het loopvlak had over de hele omtrek van de band losgelaten. Volgens Ben Prins van Prins Techniek, dat Matador in ons land vertegenwoordigt, was dit het gevolg van de korte periode tussen productie en gebruik van de banden. "Een band moet enige tijd liggen voor gebruik om te voorkomen dat zich blisters vormen." De banden waren pas de donderdagavond voor de race in ons land. Koster zocht het probleem in de tik die hij tijdens de race kreeg. "Na de race bleek dat een voorwiel compleet verkeerd stond. Het wiel stond op acht graden uit spoor."


De top 3 maakte zich op voor 12 spannende ronden in de sprintrace.

Prachtige race
De uitslag van de eerste race was meteen de startopstelling van de tweede wedstrijd, die op maandag werd verreden. De tweede race van het weekeinde is een 'normale' sprintrace over 12 ronden. Marcel Duits nam bij de start meteen de kop, voor Ronald Morien en Marc Koster. Renate Sanders startte vanaf de derde plaats, daar had ze weinig plezier van. Ze spinde in de Tarzanbocht en moest de race als laatste hervatten. Menno Kuus sloot als vierde aan bij de top drie. De vier reden al snel als aan een touwtje over het circuit. Sheila Verschuur reed als vijfde achter de top vier. Door de strijd op kop zag de jongedame kans om het gat dicht te rijden.
Het vijftal maakte er een prachtige strijd van. Zo nu en dan wisselden ze van positie, met respect voor elkaars plaatwerk. Op een paar honderd meter tussen de Audi S bocht en het rechte stuk na, behield Marcel Duits de hele race de leiding. "Het was heel moeilijk met Ronald continu op mijn achterbumper", blikte hij terug op zijn strijd met Morien. "Naarmate de race vorderde, kreeg ik steeds meer zelfvertrouwen. Dit is een prachtig succes." 

 3971 seatveld2.jpg
Sheila Verschuur is duidelijk gegroeid en reed een zeer sterke race.

Goede leermeesters
Marcel Duits is (nog) geen bekende coureur. Hij debuteerde in de SEAT Endurance Cup en reed vorig jaar in de Toyota Yaris Cup. Een achtste plek was zijn beste resultaat. "Ik stapte in de Toyota Yaris Cup toen de rest van het veld al één of twee seizoenen ervaring had. Die achterstand kon ik niet goedmaken. Nu start ik in een voor iedereen nieuwe cup, met nieuwe kansen." Zijn eerste raceweekeinde in de SEAT Cupra Cup verliep boven verwachting. "Mijn doelstelling voor dit seizoen was de top vijf, met enkele podiumplaatsen." De 24-jarige rijder heeft goede leermeesters.  "Ik ben Jaap van Lagen en Tom Coronel dankbaar voor hun steun en tips."

 
Niek Jansen test de rallykwaliteiten van de Matadors.


Eerlijke strijd
Ronald Morien prees na afloop de eerlijke manier waarop werd gereden. Dat heeft de ervaren rijder wel eens anders meegemaakt. Hij zag geen kans om Duits te passeren. "De remdrukverdeling stond verkeerd. Ik had teveel remdruk achter, waardoor ik moest oppassen dat mijn achterwielen niet blokkeerden." In tegenstelling tot andere raceauto's, kan de remdrukverdeling tussen de voor- en achterwielen in de SEAT Cupra Cup niet vanuit de auto versteld worden. Ronald kijkt positief vooruit naar de rest van het seizoen. "Ik reed afgelopen vrijdag mijn eerste ronden met de auto. De SEAT is dus nog te verbeteren."
Marc Koster kon zijn derde plaats niet verbeteren. "Ik had veel onderstuur in snelle bochten zoals de Arie Luyendijk bocht en het Scheivlak. Daarnaast is het voor mij lang gereden dat ik met een diesel heb geracet. Ik moet weer even wennen." Koster deed goed werk als teamgenoot van Marcel Duits bij Team Haagsche Olifant. "Ik viel Ronald van achteren aan, daardoor moest hij op mij letten. Marcel kon daarvan profiteren." Marc was tevreden. "Ons doel was twee olifanten op het podium. Dat is gelukt."
Menno Kuus moest genoegen nemen net de vijfde plaats, zijn vierde plek werd hem afgenomen door 'leading lady' Sheila Verschuur.
 
3955 seat_geert_duits.jpg
Cupcoördinator Geert Vermeer feliciteert Marcel Duits.

3982 z_podium.jpg

Uitslag race 1:
1. Marcel Duits en Christiaan Frankenhout, 55 ronden in 2:03:12.547
2. Ronald Morien en Erik Struijlaart, op 56.980
3. Bertus en Renate Sanders, op 57.827
4. Marc Koster en Ivo Berger, op 1:07.183 
5. Johan Jansen en Menno Kuus, op 1:17.886
6. Sheila Verschuur en Michel Schaap, op 1:28.081
7. Niek Jansen en Tom Langeberg, op 1:41.947
8. Frank van den Berk en Patrick Borst, op 2:01.481
9. Aad Duijvesteijn en Louis Bouman, op 2:02.982
10. Ben Schilperoort en Isaac van der Slik, op 1 ronde
snelste raceronde: Bertus Sanders, 2:10.798 (118,565 km/h)


Erik Struijlaart (links) en Ronald Morien vieren de tweede plaats in de eerste race.


3959 seat_podium.jpg

Race 2:
1. Marcel Duits, 12 ronden in 26:35.119 
2. Ronald Morien, op 0.185
3. Marc Koster, op 1.300
4. Sheila Verschuur, op 1.843
5. Menno Kuus, op 2.279
6. Ben Schilperoort, op 8.805
7. Niek Jansen, op 9.190
8. Aad Duijvesteijn, op 10.400
9. Marco Bikkers, op 10.646
10. Frank van den Berk, op 11.971


De jongste telg uit de racefamilie Koster leert wat winnen met een coureur doet. Van echte bewondering is echter nog geen sprake.

Stand na twee races:
1. Marcel Duits, 41
2. Ronald Morien, 34  
3. Marc Koster, 28
4. Menno Kuus, 23
5. Sheila Verschuur, 23
6. Christiaan Frankenhout, 20
7. Niek Jansen, 18
8. Erik Struijlaart, 17
9. Renate Sanders, 16
10. Bertus Sanders, 16 

Tenslotte
SEAT heeft er veel aan gedaan om de SEAT Cupra Cup een eigen gezicht te geven. In de zogenaamde Spaanse straat is het SEAT-geel sterk vertegenwoordigd.






Wel je voeten vegen voor je je in de Spaanse straat begeeft!
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2021
Bekijk de desktopversie